Deprecierea leului și cotațiile internaționale pot scumpi carburanții și mai mult

În ultimele două luni, prețul carburanților s-au majorat cu peste 15% în urma majorării accizelor cu 38 de bani pe litru adică cu 45 de bani cu TVA, dar și a evoluției cotațiilor internaționale ale țițeiului și a carburanților.

Dacă deprecierea leului în raport cu dolarul va continua și cotațiile internaționale ale petrolului și carburanților nu se vor diminua șoferii ar putea avea un sfârșit de an neplăcut.

Nu numai șoferii ar urma să fie afectați, ci și retailerii, și, implicit, toți consumatorii în urma majorării costurilor cu transportul mărfurilor. În ultimele lor rapoarte adresate investitorilor, principalele companii care comercializează carburanți, OMV Petrom și Rompetrol, par a avea vederi oarecum opuse asupra evoluției pieței petrolului.

Șoferii români au avut două luni de coșmar din momentul majorării accizelor (pe 1 septembrie a intrat în vigoare prima majorare a acestora cu 19 bani pe litru). Dacă la sfârșitul lunii august, prețul carburanților în România era de aproximativ 4,6-4,65 lei/l, în prezent, la stațiile OMV Petrom și Rompetrol de pe Șoseaua Mihai Bravu, un litru de benzină se poate cumpăra cu 5,3 lei (OMV Petrom, respectiv 5,34 lei (Rompetrol), iar unul de motorină cu 5,35 lei (OMV Petrom), respectiv 5,39 lei (Rompetrol).

Rezultă o majorare de peste 15%, de minimum 70 de bani pe litru.

Majorarea accizei nu a fost singurul element care a contribuit la majorarea prețului. Companiile și-au văzut majorate cu 23% costurile cu achiziționarea materiei prime în urma aprecierii petrolului de la 50,8 dolari/baril pe 30 august la 62,56 dolari pe baril pe 20 noiembrie. Totodată, potrivit Rompetrol, în al treilea trimestru al anului 2017, comparativ cu perioada similară din 2016, “cotațiile Platts, exprimate în moneda de referință, dolarul, au fost, în medie, cu 18% mai mari pentru benzină, și cu 19% pentru motorină.

Aprecierea de 2,5% a leului în fața dolarului american în perioada iulie-septembrie a făcut ca creșterea efectivă, în moneda naționala, a celor 2 cotații sa fie de aproximativ 15% pentru benzină și motorină.” Numai că, începând cu luna septembrie, trendul cursului leu/dolar s-a inversat, leul depreciindu-se cu 3% în raport cu dolarul față de nivelul de 3,8198 lei pentru un dolar înregistrat pe 29 august. În prezent, un dolar este cotat la 3,9322 lei. Astfel că în viitor leul nu va mai atenua, ci dimpotrivă, va accentua o eventuală majorare a cotațiilor internaționale.

Dacă ar fi fost externalizate în totalitate către consumatori aceste majorări de costuri, prețul carburanților ar fi fost mai mare cu cel puțin 30%. 10% reprezintă impactul majorării accizelor, iar 20% cel al evoluției cotațiilor internaționale și al cursului de schimb. Deocamdată, prețurile s-au majorat cu doar 15%, ceea ce ar putea sugera o viitoare scumpire etapizată a prețului benzinei și motorinei. Numai că aceasta, precum susține OMV Petrom, ar putea fi limitată de reducerea cererii sezoniere, dar și ca urmare a majorării accizelor.

Salariul mediu net s-a majorat în ultimul an cu 15%, ceea ce ar putea, la rândul său, să justifice scumpirile din ultimele două luni, însă și să afecteze dinamica cererii și nivelul de suportabilitate a unei ulterioare majorări de prețuri. În absența unei viitoare majorări a veniturilor populației și companiilor, comercianții de carburanți ar putea să fie nevoiți să internalizeze o parte din aceste costuri, viitoarele scumpiri urmând a se situa sub nivelul majorărilor de costuri.

DISTRIBUIȚI