Care sunt beneficiile si rolul zincului in organism?

In primul rand trebuie sa stim ca zincul este un oligoelement mineral indispensabil organismului, pe care il putem gasi in diferite alimente sau sub forma unor suplimente alimentare.

Zincul are numeroase beneficii pentru organism, iar lipsa zincului poate duce la aparitia unor probleme de sanatate precum scaderea imunitatii, probleme cu pielea sau chiar incetinirea cresterii la copii.

Organismul unei persoane adulte contine in jur de 3 grame de zinc, iar acesta este distribuit in celule, cu precadere la nivelul oaselor si altor tesuturi, fluidelor, organelor interne. Cea mai mare cantitate de zinc, aproximativ 95%, se afla in celule.

Care sunt beneficiile si rolul zincului in organism?

Printre beneficiile zincului pentru sanatate se numara:

  1. reglarea sistemului imunitar – organismul are nevoie de zinc ca sa activeze celulele T. Aceste celule sunt responsabile de functionarea sistemului imunitar si de procesul de diviziune celulara. Un nivel scazut de zinc poate favoriza contractarea infectiilor, printre care si pneumonia. Zincul este recomandat ca adjuvant in ameliorarea simptomelor racelii, cu scopul de a reduce inflamatiile de la nivelul mucoasei nazale;
  2. mobilizarea vitaminei A – zincul este o componenta esentiala care ajuta la transportul vitaminei A in sange;
  3. rolul important in procesele celulare – celulele au nevoie de zinc ca sa functioneze optim. Procesul de divizare a celulelor se numeste mitoza si este important pentru dezvoltarea si functionarea optima a organismului;
  4. mentinerea sanatatii sistemului osos – absorbtia de calciu in oase depinde de un nivel optim de zinc. Acesta este esential pentru oase sanatoase si pentru vindecarea rapida in cazul unei fracturi;
  5. mentinerea sanatatii parului, a unghiilor si a pielii – zincul este un mineral esential pentru celulele care se divid si se dezvolta rapid, asa cum sunt celulele pielii, ale parului si ale unghiilor;
  6. protejarea celulelor impotriva stresului oxidativ – zincul are proprietati antioxidante si, impreuna cu cuprul, protejeaza celulele impotriva radicalilor liberi, substante care accelereaza procesul de imbatranire si favorizeaza aparitia unor boli, precum bolile cardiovasculare;
  7. mentinerea fertilitatii – zincul contribuie la procesul de ovulatie in cazul femeilor si ajuta la producerea de material seminal si testosteron in cazul barbatilor;
  8. reglarea metabolismului – zincul este o parte esentiala in procesul de sinteza si descompunere a carbohidratilor, proteinelor, lipidelor si acizilor nucleici in procesul de metabolizare;
  9. ameliorarea simptomelor ADHD – zincul poate contribui la diminuarea hiperactivitatii si impulsivitatii persoanelor care sufera de ADHD, conform National Library of Medicine.

Din ce surse iti poti lua sursa necesara de zinc?

Zincul poate fi gasit sub forma de suplimente alimentare, insa exista si alimente care contin din belsug acest mineral esential. Alimentele care contin zinc sunt urmatoarele:

  • legume – broccoli, sfecla rosie, ciuperci, cartofi, sparanghel, varza, morcovi, varza de Bruxelles, salata verde, dovleac, spanac, rosii. O portie de 100 de grame de broccoli fiert contine 4 miligrame de zinc.
  • alimente bogate in proteina de origine animala, precum carnea rosie (vita, porc, oaie, miel) sau carnea de pui – spre exemplu, 80 de grame de carne de vita contin 9 miligrame de zinc;
  • fructe proaspete – ananas, mango, capsuni, portocale, banane, caise. De exemplu, 100 de grame de portocale contin 2 miligrame de zinc.
  • produse lactate si oua – 100 de grame de iaurt contin 3 miligrame de zinc;
  • fructe oleaginoase – caju, arahide, migdale, alune, fistic, nuci. Spre exemplu, o portie de 100 de grame de migdale contine 3 miligrame de zinc.
  • peste si fructe de mare – somon, sardine, ton, homar, scoici, crab sau midii. O portie de 100 de grame de ton contine 8 miligrame de zinc.

Care este doza zilnica de zinc recomandata

Doza zilnica necesara de zinc variaza in functie de fiecare organism, de varsta sau sex, conform tabelului de mai jos:

Doza zilnica necesara de zinc

Suplimentele alimentare pe baza de zinc recomandate sunt cele de tipul acetat, citrat, glicerat, picolinat sau monomethionina de zinc. Acestea au un grad de absorbtie ridicat.

Suplimentele alimentare pot fi gasite sub forma de tablete, capsule, lichid sau sirop, combinat cu alte minerale si vitamine sau singur. Administrarea lor se face intotdeauna dupa masa, iar doza maxima recomandata adultilor este de 40 mg/zi.

DISTRIBUIȚI